admin September 4, 2017

Misi Malaysia sebagai hab pendidikan terkemuka dunia

PADA Februari lalu, Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdul Aziz Al Saud berkenan menerima dua ijazah kedoktoran kehormat dari Universiti Malaya (UM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Majlis itu sesuatu yang istimewa dan menunjukkan pengiktirafan baginda kepada institusi pendidikan tinggi (IPT) negara. Ini juga memandangkan Raja Salman sudi meluangkan dua daripada tiga malamnya di Malaysia bersama universiti tempatan.

Bagi pihak Kerajaan Malaysia, saya juga menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) bersama Menteri Arab Saudi berkaitan isu pendidikan ketika lawatan mereka. Sejak beberapa bulan lalu, MoU bersama Senegal dan Turki juga ditandatangani. MoU berkenaan penting kerana dapat memperkasakan kerjasama dalam bidang pendidikan tinggi bersama negara terbabit. Saya berbangga kerana ia menunjukkan pengiktirafan dan penerimaan kualiti sistem pendidikan tinggi Malaysia dalam arena global.

Malaysia berhasrat menjadi destinasi pendidikan global menjelang 2025 dan pengiktirafan oleh negara luar adalah langkah positif ke arah mencapai hasrat itu. Menurut Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD), lebih lima juta pelajar dijangka keluar dari negara asal bagi melanjutkan pendidikan tinggi pada 2015. Daripada jumlah ini, kira-kira 53 peratus berasal dari Asia, Eropah (25 peratus), manakala lapan peratus lagi dari Afrika. Ini juga trend yang meningkat.

5 sebab pilih Malaysia

Di Malaysia, mulai 31 Disember 2016, ada 172,886 pelajar antarabangsa di IPT, sekolah antarabangsa dan swasta, serta pusat bahasa. Pada peringkat IPT sahaja, ada 132,710 pelajar antarabangsa. Menurut Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi), kerajaan menyasarkan kemasukan 250,000 pelajar antarabangsa ke Malaysia menjelang 2025 pada setiap peringkat pendidikan.

Melihat kepada pelbagai isu berbangkit di seluruh dunia, seperti keadaan ekonomi mencabar dan perubahan dalam trend sosiopolitik di Eropah, benua Amerika dan sebagainya, ini bermaksud pelajar antarabangsa sedang mencari alternatif kepada destinasi pendidikan tinggi, selain destinasi popular seperti Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Australia.

Saya percaya ini adalah masa sesuai bagi Malaysia mempromosi pendidikan tingginya demi menarik lebih ramai pelajar antarabangsa. Menurut laporan UNESCO 2014 bertajuk Higher Education Asia: Expanding Up, Expanding Out, ada lima sebab utama mengapa pelajar antarabangsa memilih Malaysia sebagai destinasi pendidikan iaitu keselesaan kebudayaan, kos rendah, kualiti pada kos, bahasa pengantar dan kualiti kehidupan.

Laporan juga menyatakan ‘Malaysia menyediakan satu persekitaran yang aman bagi penuntut beragama Islam’. Kos pendidikan tinggi di Malaysia juga diiktiraf lebih murah berbanding negara lain dan kualiti pendidikan tinggi semakin meningkat.

Berdasarkan kaji selidik QS Best Student Cities 2017, Kuala Lumpur dipilih sebagai bandar paling mampu di dunia untuk pelajar. Kualiti pendidikan di Malaysia juga dikatakan semakin meningkat. Dalam ranking dunia QS menurut subjek 2017, 11 subjek ditawarkan universiti tempatan tersenarai dalam kelompok 50 terbaik dunia. Mata pelajaran itu merangkumi kejuruteraan kimia, mekanikal dan elektrik, hospitaliti dan pelancongan serta kajian pembangunan.

Garis panduan mesra-keluarga

Mulai tahun ini, universiti awam memperuntukkan lima peratus daripada tempat dalam program perubatan, farmasi dan pergigian kepada pelajar antarabangsa. Ini adalah peluang baik kepada pelajar antarabangsa kerana kualiti fakulti itu amat tinggi. Sebagai contoh, Fakulti Perubatan UM berada di kedudukan ke-31 dunia bagi kategori reputasi akademik. sekali gus mengatasi Universiti Pennsylvania. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Sains Malaysia (USM) pula masing-masing menduduki tempat ke-49 dan ke-52 dunia.

Malaysia juga tuan rumah kepada cawangan 10 universiti antarabangsa terbaik, termasuk Monash dan Nottingham (yang berada dalam kelompok 100 terbaik dunia). Asia School of Business (ASB), hasil kerjasama universiti terkemuka dunia MIT Sloan Management School juga berada di Malaysia. Hal ini bermakna pelajar antarabangsa mempunyai pelbagai pilihan dalam menentukan bidang bersesuaian.

Kementerian juga memberi tumpuan untuk meningkatkan pengambilan pada peringkat pasca-siswazah – Sarjana, PhD, dan juga pascakedoktoran. Pada masa kini, kira-kira 23 peratus daripada semua pelajar antarabangsa di Malaysia kita sedang mengikuti pengajian ijazah pascasiswazah.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan secara keseluruhannya berusaha memperbaiki sistem pengurusan pelajar antarabangsa. Kini, visa pelajar dikeluarkan bagi keseluruhan tempoh program dan aplikasi visa boleh dibuat secara online. Kementerian juga sudah merangka garis panduan mesra-keluarga yang membolehkan pelajar antarabangsa bersama keluarga mereka.

Jana RM5.9 bilion setahun

Di Malaysia, pelajar antarabangsa kini menyumbang kira-kira RM5.9 bilion setahun kepada ekonomi. Kementerian menganggarkan jumlah ini meningkat kepada RM15.6 bilion menjelang 2020. Malaysia sudah pasti menjadi destinasi pendidikan yang sangat menarik untuk pelajar antarabangsa. Bagaimanapun, saya percaya ada ruang untuk kita menjadi sebuah negara yang lebih mesra pelajar.

Semakin ramai pelajar antarabangsa datang ke Malaysia, semakin berpeluang rakyat Malaysia meluaskan perspektif, mempelajari budaya baharu dan lebih mengenali rakyat negara lain.

Saya percaya, kesedaran lebih tinggi akan membawa kepada pengalaman lebih baik untuk semua. Kita harus saling memperingati bahawa pelajar antarabangsa itu masih muda. Mereka datang ke Malaysia dengan harapan menimba ilmu dan pengalaman berharga. Oleh itu, kita perlu membantu mereka.

Dengan sikap terbuka dalam era global ini serta minda yang mampu sesuaikan diri diselaras peluang dibawa oleh evolusi teknologi pantas, Malaysia mempunyai semua unsur itu untuk melonjak sebagai hab pendidikan global.

Penulis adalah Menteri Pendidikan Tinggi

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *